디젤 깡통철도, 국민을 기만하는 교통 행정
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사설

디젤 깡통철도, 국민을 기만하는 교통 행정

[해남=해남뉴스] haenamnews@naver.com

❙ 사설 ❙

목포 임성에서 신보성까지 연결되는 철도가 26일 개통식을 치르고 27일부터 정식 운행에 들어간다.

그러나 국민이 마주한 현실은 참담하다. 전철이 아닌 디젤열차, 이름만 번지르르한 ‘준 고속열차’라는 포장, 무인역에 가까운 역 운영, 그리고 매년 수십억 원의 적자가 불 보듯 뻔한 노선.

이것이 과연 국가가 책임지고 추진한 교통정책의 결과물인가 묻지 않을 수 없다.

정부와 코레일은 철도를 지역 발전의 동맥이 아닌 애물단지로 전락시켰다.

영암·해남·강진·장흥·보성 등 지자체가 유인역 운영을 요청했음에도, 코레일은 “안전 차원에서 1명만 배치하겠다.”는 무책임한 답변을 내놓았다.

국민의 안전과 편의는 뒷전이고, 비용 절감과 보여주기 식 성과에만 급급한 발상이다.

더 기가 막힌 것은 적자 책임 전가다.

연간 44억 원의 손실을 보전해주면 전철화로 바꿔주겠다는 것이 코레일의 논리다.

철도가 흑자냐 적자냐의 장사 수단인가.

국가 기간망은 돈벌이가 아니라 국민 모두가 누려야 할 기본 인프라다. 책임을 지방정부에 떠넘기는 행태는 직무유기이자 명백한 기만이다.

해남군은 관광해설사를 배치하겠다고 한다.

그러나 관광객 유치를 핑계 삼아 본질을 흐리는 이런 대책은 눈 가리고 아웅일 뿐이다.

정작 필요한 것은 안전하고 친환경적인 전철화, 합리적인 역 운영, 그리고 국민 세금을 낭비하지 않는 정책 결정이다.

지금 이 철도는 있으나 마나 한, 그야말로 ‘깡통 철도’다.

정부와 코레일은 시대착오적이고 무책임한 교통행정을 국민 앞에 사과하고, 즉각 전면적인 대책을 마련해야 한다.

그렇지 않다면 이번 노선은 머지않아 대한민국 철도 행정의 부끄러운 흑역사로 기록될 것이다.




❙ Editorial ❙
[Haenam=Haenam News] haenamnews@naver.com
Diesel “Empty” Railway: A Betrayal of Public Trust in Transportation Administration
The railway connecting Mokpo Imseong to Sinboseong is holding its opening ceremony on the 26th and will begin regular service on the 27th.
Yet the reality facing the public is disheartening. It is a diesel train, not an electric one, dressed up with the flashy label of a “quasi high-speed train,” with stations operating almost unmanned, and an annual deficit of tens of billions of won already anticipated.
Can this really be called a transportation policy executed responsibly by the state? The answer is clearly no.
The government and Korail have turned what should be a lifeline for regional development into a burdensome white elephant.
Despite requests from local governments in Yeongam, Haenam, Gangjin, Jangheung, and Boseong for staffed stations, Korail irresponsibly responded that “only one staff member will be assigned for safety reasons.” Public safety and convenience have been sidelined, with cost-cutting and showy appearances prioritized over substance.
Even more outrageous is the shifting of financial responsibility. Korail argues that the line can be upgraded to electric service only if the local governments cover the expected 4.4 billion won annual loss. Is a railway a business to be judged by profit and loss? National transportation infrastructure exists for the people, not as a money-making venture. Passing the buck to local authorities is both dereliction of duty and a clear betrayal.
Haenam County proposes placing tourist guides at stations. But such measures, framed as efforts to attract visitors, are mere distractions that obscure the fundamental problem. What is truly needed is electrification, safe and environmentally friendly operations, rational staffing, and responsible use of public funds.
As it stands, this railway is essentially useless — a true “empty railway.” The government and Korail must publicly apologize for their outdated and irresponsible management of transportation and immediately implement comprehensive corrective measures.
If they fail to do so, this line will soon be recorded as a shameful chapter in the history of South Korea’s railway administration.
해남뉴스 박충배 편집 및 논설위원 haenamnews@naver.com

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